w w w . h a a r e t z . c o . i l

עודכן ב- 05:24 11/10/2005

איש ירושלים

ישראל אומן - תלמיד, מורה ויוצר

מאת אריאל רובינשטיין

ישראל אומן הוא איש ירושלים, אותה הוא אוהב, בה בחר להשתקע כשעלה לארץ כאיש צעיר, ובה יצר את מרבית עבודתו האקדמית עליה זכה להוקרה. הענקת פרס נובל בכלכלה לאומן היא ניצחון של ירושלים, במובן התרבותי של המילה.

עיסוקו המחקרי של אומן הוא בתחום הקרוי "תורת המשחקים", שם אטרקטיווי ואף קצת מטעה - שכן לא מדובר ב"מונופול" או ב"פוקר" - אלא במודלים מופשטים שעניינם באינטראקציה שבין פרטים רציונליים. תורת המשחקים התפרסמה בעולם בזכות זכייתם של ג'ון נאש, ג'ון הרסני וריינהארד זלטן בפרס נובל לכלכלה ב-1994. סיפור חייו של נאש היה אף לספר ולסרט המרגש "נפלאות התבונה".

רבים שישאלו מה תרומתו של אומן לכלכלה (לא כל שכן לכלכלת ישראל) עלולים להתאכזב. קשה לתארה בלי להיגרר לאמירות מגוחכות. תורת המשחקים לא הניבה תרופות למחלות ולא שילחה טילים לירח - אבל היא שינתה את האופן שבו כלכלנים חושבים. לפניה, היה הכלכלן מתבונן בעולם תוך שהוא מניח שכל אחת מהיחידות הכלכליות מתייחסת למחירים כנתונים ומגיבה להם באופן אופטימאלי. אחריה, היחידה הכלכלית חושבת אסטרטגית: היא מבססת את החלטותיה על התבוננות במהלכיהם ושיקוליהם של השחקנים האחרים.

במהפכה התורת משחקית בכלכלה היה לאומן תפקיד מרכזי, כמי שהמציא מושגים חדשים, חקר אותם באופן אנליטי ועמד על הגשר בין הדיוק המתמטי לבין התבונה של איש העולם.

באוניברסיטה העברית הקים פרופ' אומן דורות של תלמידים. הוא "אבן השתייה" של המרכז לרציונליות, מרכז מחקר המסמל את מה שאפשר לעשות לתפארת באקדמיה הישראלית גם באמצעים צנועים ביותר: במקום מתכנסים לדיונים מדי יום חוקרי כלכלה, מדעי המחשב, משפטים, פסיכולוגיה, בוטניקה, מדעי המוח, מתמטיקה, פילוסופיה ופסיכולוגיה. הצלחת המרכז היא בזכות הסקרנות האינטלקטואלית חסרת הגבולות של ישראל אומן ועמיתיו. איני מכיר בעולם כולו מרכז מחקר בין-תחומי מוצלח שכזה.

בהתבטאויותיו האקדמיות לא הסתיר אומן את רגשותיו האנושיים. בהרצאה שכותרתה "קשרים" הוא דיבר על מהות עבודתו בתורת המשחקים: גילוי קשרים בין מושגים שלכאורה הם רחוקים כל כך. בצד זה, דיבר על קשר האהבה לאשתו המנוחה, אסתר. באחד ממאמריו היפהפיים (בשותפות עם מיכאל משלר) עסק בסוגיה תלמודית ממסכת כתובות. המאמר הוקדש לבנו שלמה, "תלמיד חכם ואיש העולם", שנפל בקרב ב-1982 ושעמו למד את הסוגיה.

הפרופ' אומן אינו מועמד להחליף את נגיד בנק ישראל או להיות יועץ אסטרטגי לרמטכ"ל. סגולותיו הן בהבנת הלוגיקה של המחשבה האסטרטגית. יש מי שמאמין שבסופו של דבר תתורגם הבנה זו לשפת התל"ג, ויש אחרים שסוברים שאין לתורת המשחקים ערך מעשי. מכל מקום, מבחנה של האקדמיה אינו בתועלת המיידית שהיא מביאה. ישראל אומן הוא מופת למה שאיש אקדמיה אמור להיות: תלמיד חכם המקדיש את חייו ליצירה, ללימוד, ולהוראה לשמם.

כשאני שומע את הרצאותיו של אומן מהדהדים בראשי קולות של בחור ישיבה, התמסרות, התלהבות, פלפול וחדות. זכייתו אינה צריכה להתקבל בראוותנות אלא כתזכורת לפוטנציאל העצום הטמון בירושלים כמרכז תרבותי אוניוורסלי, וכביטוי לערכי הלימוד שאנו שואבים ממסורתנו היהודית ושעליהם כולנו מסכימים.


כל הזכויות שמורות ,"הארץ" ©